Het kerkgebouw

 

Het kerkgebouw is ontworpen onder het thema zoutend zout. De toren heeft de vorm van een gestileerde en voor Hengelo kenmerkende boortoren (zie kader). Voor de basis van het gebouw is gekozen voor de vorm van zoutkristallen: twee witte kubussen vormen de kern van het gebouw. Ze worden omgeven door ‘een muur van rode aarde’. Uit de muur komen de kerkzaal (10 meter hoog) en de ontmoetingsruimte als kristallen omhoog. De kerkzaal biedt plaats aan bijna 600 mensen. Het gebouw is eind 1999 in gebruik genomen. Het heeft de naam Kristalkerk gekregen, een knipoog naar het thema zoutend zout.

Zout

Zout wordt gewonnen door in de zoutlaag putten te slaan waarin een buis wordt neergelaten. In deze buis wordt een tweede, smallere buis aangebracht, die enkele meters dieper in de zoutlaag wordt geboord. Door de ruimte tussen beide buizen wordt water naar beneden gepompt, waarin het zout oplost. De hierdoor gevormde pekel stroomt door de druk van het water via de binnenbuis omhoog. Het omzetten van pekel naar droog zout vindt plaats in een indampingsinstallatie. De zoutkristal is hoekig

 

Boortoren

Begin jaren dertig plaatst de Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie (de KNZ - het latere Akzo Nobel) de eerste boortorens in Hengelo: een 14 meter hoog houten geraamte, van buiten bekleed met houten planken die ervoor zorgen dat in de toren onder droge omstandigheden bij de boorinstallaties kan worden gewerkt. Van deze kenmerkende torens hebben er in Hengelo ooit 80 gestaan. Nu zijn er nog slechts 7 over. Om de boorapparatuur te beschermen plaatst Akzo Nobel tegenwoordig veel kleinere beschermhuisjes over de apparatuur.

orgelkleinHet orgel...

Het orgel werd in 1964 gebouwd door de firma Verschueren (Heythuysen) voor de Gereformeerde Cypreskerk in Den Haag.

Als gevolg van het Samen-op-Wegproces werd deze kerk

Doopvont

Het doopvont is van de hand van kunstenaar Jan-Willem van Zijst. Het ontwerp is getiteld Sand.

Sand maakt onderdeel uit van een serie met de naam Noorderlicht. Bij deze serie - ontstaan tijdens het Internationaal Art Symposium in Engelshølm, Denemarken - vormen structuren van water, zand, lucht en wolken de basis voor zeefdrukken op glas.

Sand won in 1998 de Henry van Velde Prijs.

De schaal is beschilderd met blauw email en een goudluster.

ramen picDe gebrandschilderde ramen

Aan beide kanten van de toren zijn in totaal twaalf gebrandschilderde ramen geplaatst.

De ramen, die een centrale plaats innemen in de kerkzaal,

Bloemenstandaards

Aan beide kanten van het liturgisch centrum is een bloemenstandaard geplaatst. Deze zijn ontworpen door kunstenaar Dick van Wijck.

Van Wijck ontwierp onder andere het bekende Indiëmonument in Roermond.

De oude kapel waar Van Wijck zijn atelier heeft, is de voormalige werkplaats van de wereldberoemde glas-in-lood kunstenaar Joep Nicolas.

 

Het avondmaalsstel 

Het avondmaalsstel is ontworpen door kunstenares Edith Hagelstange. Hagelstange werd in 1999 bekroond met de Piet van Kley Award voor haar verdiensten in de wereld van de internationale glaskunst.

De schaal en de beker, omsloten door twee handen, hebben een plek op de tafel in het liturgisch centrum gekregen.

Ga naar boven